Sykkelhistorien i Ringerike – et intervju med ildsjel Birger Hungerholdt

Birger Hungerholdt har vært med på å bygge opp norsk sykkelsport gjennom Ringerike sykkelklubb. Her kan du høre podcastespisoden da vi møtte Birgen for å bli bedre kjent med han og sykkelhistorien i Ringerike.

Ringerike Sykkelklubb – god alene, best sammen!

Ringerike Sykkelklubb er en sykkelklubb for absolutt alle. Vi har treninger for syklister på alle nivåer og i alle aldre. Vi har regionens beste og mest lojale ryttere og trenere. Alle som har lyst, er hjertelig velkommen til Norges beste sykkelklubb.

Vi er en klubb med lange tradisjoner og røtter. Klubben ble stiftet i 1975 av Birger Hungerholdt og Lasse Marthinsen og har fostret ryttere som Mads Kaggestad, Thea Thorsen, Gabriel Rasch, Andreas Leknessund med flere. Vi har fokus på livslang treningsglede, mestring og personlig utvikling.

Ringerike Sykkelklubb er arrangør av Ladies Ringerike Grand Prix, Ringerike Petit Prix, Ringerike Grand Prix og Sundvolden Grand Prix. Gjennom sesongen arrangerer vi Uno X- Sykkelgledecup som er et lavterskeltilbud til barn og unge, men hvor også ryttere fra elitelagene våre, samt gamle aktive ryttere deltar. I tillegg er vi medarrangør av Tour of Norway. Vi har egne klubbritt på MTB og landevei gjennom hele sesongen. To år på rad har Ringerike Sykkelklubb vært arrangør av landets viktigste landeveisritt, NM Fellesstart som har blitt en stor suksess.

Ringerikskraft har også et UCI-lag på Continentalnivå Team Ringerikskraft, et elitelag for kvinner Ringerike SK Kvinner, samt Ringerike SK Junior. Alle lagene kan vise til svært gode resultater på tross av annerledes-året 2020.

Som medlem får du inkludert, forsikring av rytter, små enkle reparasjoner av sykkel på trening, gratis klubbritt, gratis tilgang på «lånesykler» osv. Som medlem får du også gode betingelser hos vår samarbeidspartner Glade Hjul. Her har dere svært gode rabatter på et vidt spekter av varer. På klubbkvelder er det mulig å få ekstra gode tilbud.

Om vinteren har vi organisert trening på ACTIC for de som ønsker. ACTIC ligger på Helgelandsmoen i sammenheng med Ringeriksbadet.

Ringerike Sykkelklubb er sertifisert som Rent Idrettslag og jobber kontinuerlig med antidopingarbeid og sunn idrett.