I 2025 fyller Ringerike Sykkelklubb 50 år. Da slår klubben og Birger Hungerholdt (73) på stortromma.

– Da er det på tide med en feiring. Derfor har vi søkt forbundet om å arrangere senior-NM i fellesstart på landevei. Vi ønsker noen av verdens beste syklister velkommen til Ringerike, sier Birger Hungerholdt.

Han legger til at klubben ikke har fått et formelt ja, men veteranen ser ikke for seg et nei på en slik søknad.

– Klubbene står ikke akkurat i kø for å ta på seg slike arrangementer. Det er et krevende arrangement, men vi har en solid stab som kjenner de fleste rutinene. Vi får god erfaring gjennom våre to årlige ritt i mai, sier Birger.

Han var for øvrig rittleder for Ringerike Grand Prix for 46. gang tidligere i år.

Femte året med NM

Han legger til at Ringerike SK arrangerte NM i sykkel første gang i 1997.

Klubben hadde også mesterskapet i 2002, 2019 og 2020.

Birger har vært rittleder i alle mesterskapene.

For tre år siden overtok klubben mesterskapet (fellesstart) etter at arrangørene i Kristiansand trakk seg fra arrangementet på kort varsel.

Start og mål i sentrum

Datoen for arrangementet i 2025 blir helga den 28. og 29. juni.

– Det vil foregå over to dager med fellesstart for senior og junior, kvinner og menn. Totalt fire løp over to dager. Over 200 funksjonærer vil være i sving, sier Birger.

Foruten NM-dagene vil jubileet bli markert med ulike arrangementer i løpet av sommeren 2025.

Han legger til at start og mål på NM blir på Søndre Torv i Hønefoss. Løypetraseen er ikke ferdig, men Birger tror ikke at Riperbakken blir en del av løypa denne gang, slik den er på Ringerike Grand Prix.

– Hvilke syklister kommer til et NM?

– Alle de beste norske proffene og de beste juniorene kommer. De beste syklistene i Norge har tradisjon for å stille opp i NM i sykling. Det vil si at publikum vil få se flere toppsyklister som kjemper i verdenstoppen, sier Birger Hungerholdt og nevner navn som Torstein Træen, Andreas Leknessund og Søren Wærenskjold, alle med en fortid i Ringerike SK.

Bekrefter søknad

Fungerende generalsekretær og daglig leder i Norges Cykleforbund, Kjersti Størset, bekrefter overfor Ringerikes Blad at Ringerike SK er en av søkerne til NM og at avgjørelsen faller i forbundsstyret den 5. desember.

– Ringerike SK er en stødig arrangør som har vært med oss i mange år. Så får vi se hva styret beslutter, sier hun.

Artikkelen er hentet fra Ringerikes Blad