Slaget om Telemark – RSK Elite Kvinner

Slaget om Telemark

Hva er bedre en flott natur, strålende vær og sykling? Alt dette kunne Grenland SK by på i slaget om Telemark med hovedsete rundt Gautefall. Tusen takk til Grenland SK for et flott arrangement!

Lørdagens tempo gikk bra for juniorene, de leverte til de grader med en 2 plass til Magdalena Lind og en 3 plass til Line Kristiansen. Tone-Mette og Tiril i seniorklassen kjørte også. Med hver sin følgebil ble det «pisket» gjennom den 29 km lange tempoetappen langs vannet Nisser. Ikke et sekund hvile var mulig før lagleder skriker på øret – «ned med hodet, frekvens, følg linja».

En heroisk innsats og som bildene viser en slagmark etter målpassering 😊 Tiril kjørte inn til flott 14 plass og Tone-Mette en like bra 19 plass.

Søndagens fellesstart står for tur. Line i Juniorklassen er først ute 08.00 på sine 81 km lange fellesstart. Starten går for den lille juniorgruppa og det settes god fart fra start. Line kjøre offensivt og førsøker flere rykk de første 40 km, men terrenget er flatt, svak motvind så det er vanskelig å komme fra. Midtveis kommer de til en skikkelig knekker, her må Line slippe teten og resten av turen blir en god treningsøkt.

I seniorklassen stiller Tiril, Tone-Mette og Magdalene (som har skrevet seg opp fra juniorklassen til seniorklassen). Starten går 13.05 og 104 km står for tur. Starter begynner med ca. 40 km i flatt terreng, svak motvind før 1600 høydemeter skal fordøyes. Jentene kjørte taktisk, Tiril og Magdalene som er typiske klatrere ligger godt gjemt i felte for å spare på kreftene til bakken, Tone-Mette gjør en kjempe jobb i front med å tette luker og holder farten oppe inn til bakken. I bakkene utspilles slaget om Telemark seg og mange faller av, men Tiril og Magdalene henger godt med. Magdalene som junior kjører inn til en fantastisk 5 plass i seniorklassen, Tiril blir topp 10, og Tone-Mette kjører inn til en flott 20 plass som «hjelperytter».

Takk til alle som har bidratt, vi gleder oss allerede til neste sesong!

Benny Adolfsen